Web stranica i društvene mreže

Web Facebook Instagram

Vuna

  • OPG Gršković Jasminka

  • Jasminka Gršković

  • Projekti/nositelji zaštićenih i marketinških oznaka: “Zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla“, „Zaštićena oznaka izvornosti“, „Zajamčeno tradicionalni specijalitet“, „Eko proizvod“, „Zaštićene oznake izvornosti vina (ZOZP, ZOI)“, „Hrvatski otočni proizvod“, „Hrvatska kvaliteta“, „Izvorno hrvatsko“ i druge marketinške oznake

Sažetak projekta

Naš OPG krenuo je 2016. godine s korištenjem ovčje vune s našeg gospodarstva. Koristili smo je za radionice namijenjene turistima, školama i vrtićima. Koristili smo je i za izradu suvenira koji su uglavnom bili namjenjeni stranim gostima. U školama i vrtićima kroz radionice filcanja poticali smo kreativnost, čuvali tradiciju, osvješćivali važnost održivog razvoja kroz suradničko učenju više generacija. Korištenje vune na novi način tehnikom filcanja koja je namijenjena za sve uzraste je inovativnost za otok Krk kao i ostale otoke jer se tradicionalno vuna koristila samo za pletenje. Tehnikom filcanja vuni smo vratili status sirovine. Ovom tehnikom vunu mogu obrađivati djeca od vrtićke dobi pa sve do osoba treće životne dobi. Posebno bih istaknula da se tehnika može koristiti u terapeutske svrhe za osobe s teškoćama. Kroz svoj rad s djecom u vrtiću, kao odgojitelj po struci, primjetila sam dobrobiti ove tehnike oblikovanja vune za djecu s poremećajem pažnje kao i za djecu koja neispravno drže olovku. Svoja zapažanja i rad s djecom predškolske dobi iznjela sam na 2. Međunarodnoj konferenciji ACE 2020. pod nazivom „Suradničkim učenjem kroz oblikovanje vune u predškolskom odgoju do cjeloživotnog učenja“. Zimi 2019. odlučili smo se na jedan proizvod "Lopte od vune otoka Krka za sušilicu" i jednu uslugu: Radionice filcanja (u vrijeme pandemije nastavljaju se održavati on-line te smo tako kao OPG ponudili novu uslugu preko zoom platforme). Već 2020. smo brendirali loptice pod nazivom BlueSheep. Natjecali smo se za oznaku „Dar iz Krka“ i dobili smo je. Zatim smo se prijavili za oznaku Hrvatski otočni proizvod. Usljedila je oznaka HOP i redizajn pakiranja s oznakom. Protekla godina prošla je u stalnom rastu prodaje, a proizvod je prepoznat kao eko proizvod koji brine o održivom razvoju i očuvanju mora i okoliša. Isto tako kao ručno rađeni lokalni proizvod lokalnog proizvođača od sirovine s otoka koja se pretvorila u otpad. Loptice služe za skraćivanje vremena sušenja u sušilici zbog velike moći upijanja vune. Stoga se štedi električna energija. One rastresu rublje u sušilici i većinom ga nije potrebno peglati. Još je jako važna uloga loptica u tome da ne morate koristiti omekšivač. Naime, kako bi rublje mirisalo koristite omiljeno eterično ulje. Pakiranje sadrži tri lopte, na svaku kapnete po jednu kap eteričnog ulja i stavite ih u sušilicu s rubljem. Na taj način dobijete mirisno rublje na prirodan način bez kemikalija. Izbjegavanjem omekšivača i korištenjem eko deterdženata doprinosimo očuvanju bioraznolikosti podmorja. Svi volimo plavu boju mora. Dakle, svako domaćinstvo može doprinjeti smanjenju zagađenja promišljenim pranjem rublja. U tom kružnom procesu sudjeluje i ovca i to ovaj put na inovativan način. Zato je brend u plavoj boji i u nazivu nosi plavu boju kao simbol mora koji treba ostati plavo jer jedino tako plavo izvor je života kako za stanovnike mora, tako i nas koji živimo pokraj mora i od mora do onih koji dolaze samo na odmor. Promoviramo se putem društvenih mreža i medija. Imamo profil na FB i IG-u kao i web stranicu. Na više portala je objavljen članak o našem načinu korištenja vune i učinkovitosti loptica. Dobili smo i prilog o nama u RTL-Direktu. U suradnji s Turističkom zajednicom sudjelujemo na sajmovima i manifestacijama koje se održavaju na otoku Krku. Plan nam je povećati proizvodnju i uključiti nove snage u proces osim članova obitelji koje činimo ja i suprug s četvero djece. Nas šestero za sada pokrivamo sve segmente proizvodnje. Uglavnom svatko je uhodan za jedan dio u procesu, ali i uskačemo kad je gužva jedni drugima. Pranje vune kao i šivanje vrećica za pakiranje loptica povjereno je drugim OPG-ovima na što smo isto ponosni. Povećati broj ljudi u proizvodnji nam je prioritet kao i prostor za proizvodnju. Isto tako plan nam je da prilagodimo pašu, na kojoj su ovce, posjetiteljima da ih mogu vidjeti uz degustaciju naših proizvoda i radionicu filcanja. Drugi plan na kojem paralelno radim je uvođenje vune kao materijala za oblikovanje u odgojno obrazovni proces. Počela sam od našeg vrtića u Krku. Dokumentiram praksu i pratim dobrobiti rada s vunom za djecu. Jedan dugoročniji plan mi je promjena zakona po kojem je pranje vune navedeno kao zagađivanje okoliša. Vuna koja se pere za filcanje ne zahtijeva kemikalije te stoga smatram da voda od oprane vune ne sadrži nepoželjne kemikalije za okoliš. Vuna koja se priprema za tekstilnu industriju treba kemikalije. Ove dvije vrste pripreme vune za daljnju obradu zakonom treba odvojiti i drugačije zakone propisati. U planu mi je prenesti znanja vještine filcanja na sve naše otoke gdje se uzgajaju ovce s ciljem da se vuna koristi te da stanovnici otoka mogu sebi kroz dopunsku djelatnost OPG-a osigurati dodatne prihode i tako doprinjeti tradiciji uzgoja ovaca i ostanka stanovnika na otoku. Korištenjem vune čuvamo tradiciju uzgoja ovaca na otoku. Nekada je ovca hranila i oblačila otočane i to treba očuvati. Manjim brojem ovaca povećava se površina neželjne makije po otoku koja je utočište većem broju divljači. Divljač ovčarima stvara problem. U trenutku kada ovo ispunjavam našem stadu je od 1.12.2021 do 28.12.2021. nastradalo 8 jančića od divljači. Apsurd je još veći jer nam je najstariji sin lovac. Lovci su nemoćni prema čaglju. Ovaj problem vapi za rješavanjem jer se zbog njega značajno smanjuje broj ovaca. Uzgoj ovaca je tradicija otoka i dio gastronomske ponude koja je naš otočni identitet kojeg nesmijemo tek tako zanemariti. Ovo su ozbiljni problemi u našem poslovanju. Educiram se redovito. Sudjelovala sam kao slušatelj i na 1. Europskom danu vune. I dalje imam potrebu se stalno educirati. Povezana sam sa svim osobama u Hrvatskoj koje se bave vunom. Međusobno prenosimo znanja i iskustva. Obzirom na planove već dobit od loptica ulažemo za financiranje daljnjih projekata. U pripremi je i prijava za poticaje od APPRRR. Naša posebnost je u tome što smo kao OPG koji uzgaja ovce prvi počeli koristiti odbačenu vunu i imamo brend koji je postao prepoznatljiv. Na taj način zatvaramo ekološki krug na našem gospodarstvu i ne stvaramo otpad na suhozidima i pašnjacima. Vuna je dobila novu proizvodnu vrijednost. Proizvod je takav da i kupca potiče da se uključi u ekološki krug u cilju očuvanja planete Zemlje, našeg otoka i njegove tradicije koju treba prenjeti novim naraštajima kao naš identitet po kojem jesmo i trebam ostati posebni i prepoznatljivi. Naš proizvod je i inovativan za našu zemlju. Jedino se još proizvodi u Kini od vune s Novog Zelanda.