U Hvaru održana sjednica Vijeća za upravljanje razvojem turizma
U gradu Hvaru održana je 3. sjednica Vijeća za upravljanje razvojem turizma kojom je predsjedavao predsjednik Vlade RH Andrej Plenković. Glavne teme bile su reforma upravljanja razvojem turizma, zapošljavanje stranih radnika, tijek turističke sezone, promotivne aktivnosti, priprema regulative vezane uz turizam, prostorno planiranje, gradnju, otoke, zaštitu okoliša i prirode.
Sjednici je nazočila predsjednica Hrvatske udruga za turizam i ruralni razvoj "Klub članova Selo" i imenovana članica Odbora za turizam Hrvatskog sabora Dijana Katica koja je u svom obraćanju istaknula kako veseli što posljednjih godina aktivno govorimo o održivom turizmu jer upravo ruralni turizam i svi njegovi posebni oblici zadovoljavaju sve kriterije održivosti, od očuvanja prirodnih resursa i okoliša, kulturne baštine i tradicije, autentičnosti, ekonomskog razvoja lokalnih zajednica i zadržavanja stanovništva. Navela je kako je ruralni turizam značajan i zbog činjenice kako ruralnom prostoru geografski pripada najveći dio hrvatskoga prostora (92%) u kojemu se već i sada odvija cjelogodišnji turizam.
Radeći 30-ak godina na razvoju i promociji održivog ruralnog turizma Hrvatska udruga za turizam i ruralni razvoj "Klub članova Selo" potiče višestruki pristup koji uključuje strateško planiranje, ulaganja u infrastrukturu, edukaciju i snažan marketing, pa je Dijana Katica navela i sljedeće:
- Razvojni planovi ruralnoga turizma moraju uključivati smjernice za održivost, očuvanje okoliša i kulturne baštine.
- Potrebno je razviti i regulatorni okvir koji potiče održive prakse poput smanjenja otpada, korištenje obnovljivih izvora energije, očuvanje biološke raznolikosti i slično.
- Iako su vidljiva ulaganja u ruralni turizam kroz turistički nedovoljno razvijena područja i NPOO potrebno je osigurati dodatne financijske poticaje i bespovratna sredstva za ruralna domaćinstva i male poduzetnike koji ulažu u održive oblike turizma.
- Potrebno je integrirati razvoj turizma u prostorne planove kako bi se spriječila neplansirana gradnja i očuvali prirodni krajolici, a isto tako je potrebno žurno zakonski omogućiti pružanje ugostiteljskih usluga u objektima poput vinskih kleti i sličnim objektima koji su sjajan potencijal za razvoj ruralnog turizma i predstavljaju kulturnu odnosnu arhitektonsku vinogradarsku baštinu.
- Potrebno je dodatno razvijati outdoor ponudu vezanu uz prirodu te se fokusirati na ponudu autentičnih iskustava koja odražavaju lokalnu kulturu, tradiciju i način života
- Enogastronomski turizam je sve češći motiv dolaska pa je potrebno promovirati lokalnu gastronomiju kroz restorane koji koriste lokalne namirnice, sajmove hrane, vinske ceste i edukativne radionice kuhanja. Za Hrvatsku su po tom pitanju značajna tri momenta u kojima smo i mi u potpunosti ili jednim malim dijelom sudjelovali - ove godine je Osječko-baranjska županija Europska destinacija vina #Dionisio, sljedeće godine je Primorsko-goranska županija Europska regija gastronomije, a istu titulu će 2027. ponijeti i Splitsko-dalmatinska županija.
- Iskoristiti mir i prirodno okruženje ruralnih područja za razvoj wellness programa, detoks kampova ili ruralnih toplica.
- Poboljšati digitalizaciju ponude
- Jačati kapacitete i edukaciju
- Ulagati u ljudske resurse - potaknuti otvaranje stručnih škola i programa za turizam u ruralnim područjima kako bi se osigurala kvalificirana radna snaga
- Dodatno potaknuti suradnju između lokalnih dionika (OPG-ovi, udruge, privatni iznajmljivači, turističke agencije) radi stvaranja cjelovite i konkurentne ponude što se već radi u okviru platforme SUNCOKRETOVA mreža.
- Poboljšati prometnu infrastrukturu i digitalnu povezanost.
- Potaknuti ulaganju u ekološki prihvatljive smještajne kapacitete i sustave kvalitete.
- Dodatno raditi na marketingu i promociji kroz brendiranje i pozicioniranje uz razvoj prepoznatljivog brenda za održivi ruralni turizam koji naglašava autentičnost, prirodu, mir i lokalnu kulturu iako se po tom pitanju vide značajni rezultati kroz projekt Suncokret ruralnoga turizma - The Sunflower Award.
- Maksimalizirati digitalni marketing uz privlačan foto i video vizualni sadržaj koji prikazuje ljepotu ruralnih područja i autentičnost iskustava.
- Uspostaviti partnerstva s inozemnim i domaćim turoperatorima koji su specijalizirani za održivi i ruralni turizam
- Što više organizirati događanja i festivale koji promoviraju lokalnu kulturu, proizvode i tradiciju, privlačeći posjetitelje izvan glavne sezone.
- Uvesti sustave certifikacije za smještajne objekte i usluge koji ispunjavaju standarde održivosti, što povećava povjerenje i privlačnost kod ekološki osviještenih turista. Uz postojeći Eko certifikat #KlubČlanovaSelo radi na sustavu podizanja kvalitete na regionalnom i nacionalnom nivou.
Katica je svoje izlaganje završila napomenom kako zajedničkim djelovanjem na svim ovim područjima ruralni turizam može postati snažan pokretač održivog razvoja, čuvajući pritom prirodne i kulturne vrijednosti te rečenicom "VRIJEME JE ZA HRVATSKO SELO".




















